2010. október 6., szerda

Hangfrekvenciás központi vezérlés (HFKV) okozta terhelésingadozások vizsgálata

2010 szeptembere óta az UNI-FLEXYS Egyetemi Innovációs Kutató és Fejlesztő Közhasznú Nonprofit Kft. junior kutatója vagyok, valamint a Miskolci Egyetem Elektrotechnikai – Elektronikai Tanszékének alkalmazásában állok, mint tanársegéd. 2002 és 2010 között a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Karán előbb okleveles mérnök informatikusi-, majd főiskolai szintű (BSc) okleveles villamosmérnöki képesítést szereztem. 2006 óta folyamatos foglalkoztatásában állok az ME Elektrotechnikai – Elektronikai Tanszékén, ahol először demonstrátorként dolgoztam (részt vettem a villamosmérnök hallgatók gyakorlati oktatásában), majd 2007 és 2010 között a Hatvany József Informatikai Tudományok Doktori Iskolájának PhD hallgatója voltam. Jelenleg a doktori disszertációm írásával foglalkozom, szakmailag elismert nemzetközi konferenciákon veszek részt (SEFI-IGIP, ICREPQ, IMEKO) és természetesen folyamatosan publikálom eredményeimet is.

Tanulmányaim és kutatási munkám során több tématerülettel foglalkoztam, amelyek elsősorban méréstechnikai-, villamos energetikai- és informatikai – témacsoportokat érintették. Kutatómunkám során több ipari céggel kerültem kapcsolatba, amelyek mindegyike hozzájárult szakmai ismereteim gyarapításához és jelenlegi sikereimhez.

2006 és 2009 között a Miskolci Egyetem „Tudásintenzív Mechatronikai Logisztikai Rendszerek” Regionális Egyetemi Tudásközpontjának megbízott demonstrátoraként és doktorandusz hallgatójaként, több ipari munkában volt szerencsém részt venni, amelyek között a legfontosabbakat emelném a következőekben ki. 1.Villamos és nem villamos mennyiségek PXI és AOI alapú intelligens mérésére és analizálására alkalmas oktatási-kutatási mintarendszer fejlesztése; 2.WEB felületen keresztül vezérelhető referencia laboratórium fejlesztése GPIB és Compact FieldPoint – rendszerek segítségével; 3.Egyedi mérési módszer kidolgozása digitális flicker–mérésre; 4.Elektromos kéziszerszámok RFI vizsgálata; 5.Mérések kis- és középvállalkozásoknál, valamint kijelölt ipari parkokban az Észak-Magyarországi Régióban (Tiszaújváros, Eger, Sátoraljaújhely, Miskolc).

Jelenlegi legfontosabb kutatási területem hangfrekvenciás központi vezérlés (HFKV) okozta terhelésingadozások vizsgálata. Napjainkban a villamos energiagazdálkodás és az optimális energiafelhasználás az ipari vállalatok tevékenységének kulcsfontosságú kérdései. A villamos energia fogyasztás mértékét a fogyasztók határozzák meg, így a szolgáltatók ki vannak téve a fogyasztás véletlenszerű változásainak. Az energiagazdálkodás és hálózatveszteség szempontjából nagyon fontos annak ismerete, hogy a HF–vezérlés pontosan, mekkora teljesítményváltozásokat eredményez a hálózaton. A teljesítményingadozások ismerete tehát egyrészt gazdasági szempontból, másrészt a hálózat üzemeltetése szempontjából is elsődleges fontosságú. A kutató-fejlesztő munkám azzal a céllal indult meg – az ÉMÁSZ megbízásából – az ME EET-n közel egy évvel ezelőtt, hogy tanulmányozza az észak-kelet-magyarországi régió napjainkban is dinamikusan fejlődő és folyamatosan átalakuló villamos energiahálózatát. A kutatás központjában az ÉMÁSZ hangfrekvenciás vezérlése által okozott terhelésingadozás folyamatai állnak. A végső célom, egy olyan komplex szakértőrendszer tervezése, amellyel az áramszolgáltató képet kaphat hálózatának működéséről és a HF – vezérlés okozta terhelésingadozási folyamatairól, központi figyelemmel a hőtárolós berendezések által megmozgatott teljesítményekre.

A tapasztalat azt mutatta, hogy az áramszolgáltató nem rendelkezik pontos adatokkal a villamos energiahálózaton bekövetkezett pontos teljesítményingadozásokról, így minden számára szolgáltatott információ gazdaságilag is fontos következményt okoz. A munkám során az ÉMÁSZ 35 különböző transzformátorállomásán történt mérés-adatgyűjtés, majd a keletkezett közel 650 GB adatot saját fejlesztésű diagnosztikai szoftverrel analizáltam és adtam át könnyen kezelhető formában az áramszolgáltató számára. Így kijelenthetem, hogy a létrejött adatbázis segítségével hatékonyabb hálózatüzemeltetést alakíthatnak ki az ÉMÁSZ szakemberei. A későbbiekben a szakértőrendszer kifejlesztése a fő cél számomra.

Írta: Unhauzer Attila

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése