2010. november 11., csütörtök

Az alaphomok tulajdonságainak hatása az öntödei műgyanta kötésű homok keverékek tulajdonságaira

2010 szeptemberétől junior kutató vagyok az UNI-FLEXYS Egyetemi Innovációs Kutató és Fejlesztő Közhasznú Nonprofit Kft.-nél. Jelenleg végzős Anyagmérnök szakos hallgató a Miskolci Egyetemen öntész/hőkezelő szakirányon.

Kutatási területem a maghomok-keverékek tulajdonságainak vizsgálata, laboratóriumi kísérletek elvégzése és kiértékelése.

Az öntészet tudomány előrelépésébe beletartozik a formázó- és maghomok keverékek fejlesztése, az ebből adódó öntvény hibák kiszűrése és megelőzése. Előforduló hibák lehetnek: tűlyukacsosság, forma repedés, eresség, lefővés, ráégés, folyékony fém okozta elmosások...stb.

Mérésem célja a különböző kvarc homokok tulajdonságainak összehasonlítása. Elsősorban granulometriai vizsgálatokat végeztem. Szilárdsági szempontból meghatározó tud lenni az egy homokfélén belül található szemcseméretek eloszlása és a szemcsék formája. Nem mindegy, hogy kerekded, sarkos esetleg szilánkos alakjuk van. Szilárdsági tulajdonságokon kívül befolyásolják még a kötőanyag mennyiségét is. Sarkosabb homoknál több kötőanyag igény merül fel, mert a barázdákba több ül meg és a sarkok tetejéről meg lekenődhet. Az így felhasznált homoknak ezáltal csökkenhet a gázáteresztőképessége, ami selejt okokhoz vezethet. Ezeket az eredményeket mikroszkópos felvételekkel is összevetettem. Ezt követően homokkeverékeket készítettem, így szakítószilárdságot, hajlító és meleg deformációs vizsgálatot is elvégeztem. A visszajáratott, regenerált homoknál izzítási veszteséget is mértem. Ugyanis a mikroszkópos felvételeken jól látható volt, hogy a szemcséken kis mértékben maradtak ki nem égett, nem jól letisztított tapadványok.

Újonnan vagy regenerált homok esetében alapvetően meg kell őrizni a homokkeverékek optimális tulajdonságait és állandó színvonalú minőségét. Az erre irányuló méréseim során rengeteg hasznos szakismeretet gyüjtöttem, amik később a munkám során hasznos tapasztalatként szolgálnak majd.

Írta:Sáfrány Marianna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése